13 گام کلیدی برای شروع یک مقاله نویسی

13 گام کلیدی برای شروع یک مقاله نویسی

13 گام کلیدی برای شروع یک مقاله نویسی

13 گام کلیدی برای شروع یک مقاله نویسی :

نوشتن مقاله چه اصولی دارد؟ مقاله‌‌ها را‌‌ می‌توان به مقاله‌های پژوهشی (برآمده از یک پژوهش میدانی یا کتابخانه‌ای- اسنادی یا مروری)، انتقادی، و عمومی یا اجتماعی طبقه‌بندی کرد.برای اینکه مقاله ها، چه پژوهشی و مروری و چه انتقادی و عمومی، کارآمد و مناسب باشند، نویسنده‌‌ می‌بایست پیش از اقدام به نگارش اصولی را مد نظر قرار دهد و مقدماتی را طی نماید.

 ۱-  عنوان خود را تعیین کنید

به صورت دقیق مشخص نمایید که درباره‌ی چه چیزی‌‌ می‌خواهید بنویسید. اگر مجبور شدید، عقاید خود را باز کنید و آن‌‌ها را با برخی از آگاهان و متخصصان در حوزه‌‌‌ی مورد نظر که مورد اعتمادتان هستند، در میان بگذارید. وقتی در خصوص عنوانتان با خودتان به توافق رسیدید و همه‌‌‌ی جنبه‌‌ها و ویژگی‌های عنوان را مدنظر قرار دادید،

از خودتان این پرسش‌‌ها را مطرح کنید: من درباره‌‌‌ی عنوان مورد نظر چه‌‌ می‌دانم؟ چه عقاید دیگری ممکن است وجود داشته باشند که من از آن‌‌ها بی اطلاع هستم یا اطلاعات کمی در آن موردها دارم؟ آیا‌‌ می‌توان به همه‌‌‌ی پرسش‌های مورد نظر از قبیل “چه چیزی، در کجا، در چه وقت، چگونه، و چرا؟” پاسخ دهم؟ چه کارهایی‌‌ می‌بایست انجام دهم تا قوت، دقت و شفافیت کارم بالاتر رود؟

عنوان مقاله‌‌‌ی من چه جوزه‌‌ها و زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، تاریخی، جغرافیایی، و غیره را‌‌ می‌تواند شامل شود و یا با آن‌‌ها برخورد نماید؟ آیا درباره‌‌‌ی این حوزه‌‌ها و زمینه‌‌ها آمادگی کامل دارم؟ اگر بلی، با آن‌‌ها چگونه برخورد خواهم کرد و یا چگونه آن‌‌ها را سازماندهی خواهم نمود؟ آیا عنوان یا موضوع من زیرمجموعه‌‌‌ی طبقه یا گروه خاصی به حساب‌‌ می‌آید؟

اگر بلی، من درباره‌‌‌ی آن طبقه یا گروه خاص چه‌‌ می‌دانم؟ از نظر من، چه چیزی یا چه چیزهایی درباره‌‌‌ی این عنوان از اهمیت بالایی برخوردارند و چگونه به آن (ها) خواهم پرداخت؟ چهه نگته هایی از اهمیت کمتری برخوردارند و چرا من آن‌‌ها را کم اهمیت به حساب‌‌ می‌آورم؟ این عنوان با چه چیزهایی ارتباط دارند و چگونه‌‌ می‌توانم آن را با آن‌‌ها ارتباط دهم؟

 

۲- مخاطب خود را تعیین کنید

آیا برای افراد مبتدی ، متوسط، یا سطح بالا (متخصصان)‌‌ می‌نویسند؟ برای نمونه، اگر شما مقاله ای را درباره‌‌‌ی توسعه‌‌‌ی سیاسی در ایران‌‌ می‌نویسید، آیا خوانندگان یا مخطابان شما افراد معمولی یا ناآشنا به توسعه‌‌‌ی سیاسی هستند یا اینکه افراد متخصصی هستد که در حوزه‌‌‌ی مورد نظر  صاحب نظرند. ” مخاطب احتمالی شما‌‌ می‌تواند بر نوع و سبک نگارش شما تأثیر بگذارد.

پس، شناخت مخاطبانی که کار شما را احتمالاً مطالعه خواهند کرد، لازم به نظر‌‌ می‌رسد. برای نمونه، اگر شما برای افراد متخصص در رشته‌‌‌ی خود مطلبی‌‌ می‌نویسید، لازم نیست مطالب را بشکافید یا همه‌‌‌ی اصطلاح‌‌ها را تعریف کنید و یا از اصطلاح‌‌ها و واژگان غیرفنی استفاده نمایید. اما، اگر برای افراد عامی‌‌ می‌نویسید،‌‌ می‌بایست مطالب و سبک نگارش خود را تا حد قابل درک برای آن‌‌ها ساده سازید و از اصطلاح‌‌ها و واژگان عادی قابل درک برای عموم استفاده نمایید؛ ” و اگر هم از اصطلاح‌‌ها و واژگان فنی استفاده‌‌ می‌کنید، آن‌‌ها را برای خوانندگان تعریف نمایید”.

 

۳-سطح آگاهی و دانش و به طور کلی تسلط خود روی موضوع را تعیین کنید

میزان تسلط شما روی عنوان چقدر است؟ آیا عنوانی را انتخاب کرده‌اید که به راحتی‌‌ می‌توانید درباره‌‌‌ی آن بنویسید و یا اطلاعات اندکی در آن مورد دارید؟ اگر احساس‌‌ می‌کنید پیچیدگی‌هایی در موضوع  وجود دارد که ممکن است شما را در دست انداز بیندازد و یاعدم آگاهی یا آگاهی کم شما در آن مورد موجب شود که مقاله‌‌‌ی شما در جاهایی دچار سکته و یا کم وزنی شود و از قوت آن کاسته شود، بی درنگ کار جستجوی خود را آغاز کنید.

سعی کنید جستجوی خود را با جدیدترین منابع و نیز منابعی آغاز کنید که مستقیم ترین  رابطه را با عنوان شما دارند. از  این که وقت زیادی را صرف جستجو و پختگی موضوع و ویژگی‌‌ها و ابعاد آن اختصاص دهید، هراس به خود راه ندهید. توجه داشته باشید که همیشه این کمیت نیست که به شما غنا‌‌ می‌بخشد، بلکه کیفیت در علم مهمترین عامل تعیین کننده است و چه بسا بزرگانی در جهان علمی وجود داشته اند که با یک مقاله به شهرت و اعتباری رسیده‌اند که گاهی افرادی با ده‌‌ها مقاله نتوانسته اند به آن جایگاه نزدیک شوند.

مطالب پیشنهادی :  انجام پایان نامه دکتری هندسه و توپولوژی

 

۴-فهرستی از منابع موجود برای رجوع و مشورت را تعیین کنید

این فهرست‌‌ می‌تواند شامل اسناد، مدارک، آماره‌ها، کتاب‌ها، مقاله‌ها، و صحبت یا مصاحبه با نخبگان و متخصصان و نیز مردم باشد. برای تعیین منابع مکتوب خود،‌‌ می‌توانید کار خود را با کتابخانه شروع کنید. امروزه در بیشتر کتابخانه‌‌ها جستجو برای یافتن منبع از طریق رایانه انجام‌‌ می‌گیرد. اگر عنوان یا مولف کتاب را نمی‌شناسید، جستجوی کلید واژه‌ای خود را انجام دهید و سعی کنید با ترکیب واژه‌های موجود در عنوان خود یک جستجوی کلید واژه‌ای پیشرفته را انجام دهید.

برای یافتن منابع مکتوب،‌‌ می‌توانید به نمایه‌های تخصصی نیز رجوع کنید. در این نوع  نمایه‌ها، علاوه بر یافتن منبع و مشخصات آن، معمولا محتوای منبع در قالب یک یا دو بند توضیح داده‌‌ می‌شود و شما‌‌ می‌توانید با خواندن این توضیحات، سودمندی منابع مورد نظر برای کارتان را ارزیابی نمایید. یکی دیگر از ابزارهای بسیا رمهم برای تعیین منبع، جستجوی اینترنتی است. این ابر بزرگراه اطلاعاتی (اینترنت)‌‌ می‌تواند منابع بی شماری را در اختیار شما قرار دهد. فقط کافی است نحوه‌‌‌ی جستجوی دقیق در آن را بدانید. در عین حال، گفتگو و مصاحبه با متخصصان و مردم را فراموش نکنید.

 

۵– طول مقاله‌‌‌ی خود را تعیین کنید

معمولا واحدهایی که شما‌‌ می‌توانید و یا قرار است مقاله‌‌‌ی خود را برای آن‌‌ها تهیه و ارسال نمایید (مدرسان، مجله‌ها، روزنامه‌ها، سایت‌ها، همایش‌ها، و…)  محدودیتی را در زمینه‌‌‌ی طول مقاله یا تعداد صفحه‌های یک مقاله براساس اصول مورد نظر تعیین‌‌ می‌کنند. مقاله‌‌ می‌بایست از نظر طول به اندازه‌‌‌ی نیاز باشد و نه بیشتر یا کمتر. بنابراین شما‌‌ می‌بایست مشخص نمایید که چه مطالبی را قرار است در مقاله‌‌‌ی خود بگنجانید (طرح سازماندهی مقاله‌‌‌ی خود) و مقاله‌‌‌ی خود را برای چه واحدی خواهید فرستاد. اگر مقاله‌‌‌ی خود را‌‌ می‌خواهید در یک مجله یا روزنامه چاپ کنید، توجه داشته باشید که آن مجله یا روزنامه چه محدودیت طولی را برای چاپ مقاله‌‌ها در نظر گرفته است.

 

۶- نشریه‌‌‌ی مورد نظر برای چاپ مقاله را تعیین کنید

هر نشریه ای شرایط خاص خود را برای چاپ مقاله دارد و این شرایط هم در مورد جزئیات صوری مقاله از جمله طول آن اعمال‌‌ می‌شود و هم در مورد جزئیات صوری مقاله از جمله طول آن اعمال‌‌ می‌شود و هم در مورد طرح  سازمانی آن صادق است. بنابراین، هر چند ممکن است محتوای مقاله‌‌‌ی شما تغییر اساسی ننماید، اما اگر اصول نشریه‌‌‌ی مورد نظر رعایت نگردد، ممکن است از مقاله‌‌‌ی شما ایراد گرفته شود و یا چاپ آن مقدور نباشد.

وقتی نشریه‌‌‌ی مورد نظرتان را به طور قطعی انتخاب نمودید، یک نسخه از آن را تهیه  و بخش راهنمای نگارش مقاله یا راهنمای نویسندگان آن را با دقت مطالعه کنید. در واقع، مقاله‌‌‌ی شما‌‌ می‌بایست در چهارچوب قواعد و دستورالعمل ارائه شده در بخش راهنما تنظیم شود و اگر این گونه عمل ننمایید، به رغم پذیرش اولیه، ممکن است مجبور شوید وقت و انرژی بیشتری را صرف تغییر یا اصلاح مقاله‌‌‌ی خود نمایید و همین امر یک فرآیند طولانی تر وشاید خسته کننده خواهد بود. پس برای اینکه بعدها گرفتار نشوید و از دوباره کاری اجتناب نمایید، روش آرمانی این است که پیش از تألیف مقاله ، یعنی در زمان جمع‌آوری اطلاعات و داده‌‌ها و حتی در زمان مشخص کردن منابع، نشریه‌‌‌ی مورد نظرتان را انتخاب نمایید و با مطالعه‌‌‌ی راهنمای نگارش مقاله، شیوه‌‌‌ی نگارش خود را منطبق با مجله‌‌‌ی مورد نظر درآورید.

 

۷- رئوس مطالب، طرح سازمانی، یا خلاصه‌‌ی مقاله‌‌ی خود را بنویسید

وقتی مطالب خود را جمع‌آوری، آماده و ارزیابی نمودید،‌‌ می‌‌توانید طرح سازمانی یا رئوس مطالب خود را بنویسید. سازماندهی به معنای ایجاد یک ساختار منطقی و متناسب برای ارائه‌‌ی حقایق یا داده‌هایی است که قرار است در معرض خوانندگان قرار گیرند. نه تنها حقایق و داده‌ها بر نحوه‌‌ی این ساختار تأثیر‌‌ می‌‌گذارند، بلکه هدف شما در نوشتار نیز موثر است.

شما‌‌ می‌‌بایست طی مرحله های طراحی، درباره‌‌ی الگو و ترتیب کار نوشت خود تصمیم بگیرید. شاید دلیل عدم پذیرش و برگشت بسیاری از مقاله‌ها طرح و سازماندهی ضعیف آن‌ها باشد. جلمه هایی نظیر (این متن سر و ته ندارد) حاکی از سازماندهی ضعیف کار است. وقتی رئوس مطالب یا خلاصه‌‌ی مقاله‌‌ی خود را بنویسید، این امر به شما کمک خواهد کرد مفهوم‌های مقاله‌‌ی خود را در منظر دید و بررسی دقیق‌تر قرار دهید و بدینسان ضعف‌ها و قوت‌های مطالبی را که‌‌ می‌‌خواهید در قالب مقاله ارائه دهید مشخص نمایید. پس از سازماندهی، خلاصه‌ای از مقاله‌‌ی مورد نظر خود را آماده نمایید و پیش از نوشتن مقاله‌‌ی نهایی آن را با بررسی کارشناسانه‌‌ی دقیق و به ویژه مشورت با متخصصان و نخبگان در آن حوزه پخته‌تر نمایید.

 

۸- از ارتباط و انسجام مطالب مقاله‌‌ی خود اطمینان حاصل کنید

همانگونه که پژوهش فرآیندی است که هر مرحله‌‌ی آن از مرحله‌های قبلی  و بعدی تأثیر‌‌ می‌ پذیرد و بر آن‌ها تأثیر‌‌ می‌‌گذارد، مقاله نیز نوشته‌ای است که بخش‌های مختلف آن به همدیگر پیوند دارند. بنابراین، این ارتباط نه تنها‌‌ می‌‌بایست در کل کار یعنی رئوس مطالب دیده شود، بلکه در بخش‌های جزئی تر نظیر بندها نیز میبایست مشاهده گردد.

مطالب پیشنهادی :  مشاوره پایان نامه دکتری مهندسی صنایع

پس، در طرح سازماندهی و چینش مطالب، باید دقت شود که این ارتباط رعایت شده باشد. وقتی‌‌ می‌‌‌خواهید از یک بخش اصلی یا فرعی به بخش دیگری بروید، سعی کنید این انتقال از طریق جمله‌های انتقالی درست و مناسسب انجام گیرد. این ارتباط‌ها‌‌ می‌‌‌بایست در بندها یا پاراگراف‌ها نیز به چشم بخورد. در هر بند،‌‌ می‌‌‌بایست به یک نکته‌‌ی اصلی یا محوری پرداخته شود و عقاید و مطالب آورده شده در آن بند‌‌ می‌‌‌بایست در خصوص آن نکته‌‌ی اصلی یا محوری باشد و بدینسان ترتیبی داده شود که آن بند از تمرکز و یکپارچگی درونی برخوردار باشد.

 

۹- لحن نوشتاری خود را تعیین کنید

هدف، شخصیت، مخاطب، و موضوع در انتخاب لحن مناسب مؤثر‌‌ می‌‌ باشند. اگر مخاطبان شما افراد عادی هستند،‌‌ می‌‌بایست لحن مناسب آنان و عاری از واژگان و اصطلاح‌های فنی را به کار ببرید… اما، اگر خوانندگان شما متخصصان‌‌ می‌‌باشند، انتخاب لحن تخصصی نه تنها نامناسب نیست، بلکه به شما وجهه‌‌ی مناسبی نیز خواهد بخشید.

وقتی مقاله‌‌ی علمی اعم از پژوهشی یا ترویجی‌‌ می‌‌نویسید، یقین بدانید بیشینه‌‌ی مخاطبان شما متخصصان و دانش پژوهانی هستندکه در حوزه‌‌ی موردنظر آگاهی دارند بنابریان با انتخاب یک لحن تخصصی و سنگین (البته نه دشوار وغیرقابل فهم) و نیز کاربرد واژگان و اصطلاح های فنی و تخصصی سطح مقاله و نوشتار خود را ارتقاء بخشید و خودتان را به عنوان متخصصی مطرح کنید که بر حوزه‌‌ی مورد نظر اشراف دارد.

 

۱۰– چگونگی کار با منابع و فنون برداشت از آن‌ها  را تعیین کنید

تقریباً هیچ مقاله‌‌ی عملی را نمی‌توان یافت که از منابع گوناگون و معتبر موجود در حوزه‌‌ی مورد نظرش استفاده نکرده باشد، به ویژه  در بخش مبانی نظری. برای برداشت از منابع چند روش وجود دارد. که نویسنده‌‌ی مقاله‌‌ می‌‌بایست به آن‌ها اشراف داشته باشد، یعنی نویسنده‌‌ می‌‌بایست چگونگی استخراج اطلاعات مناسب از منابع جمع آوری شده را بداند منابعی را که پیدا‌‌ می‌‌کنید هنوز مواد خامی هستند که باید با هنر استخراج و تألیف پخته شوند. شما در ابتدا‌‌ می‌‌بایست منابع را به صورت فعالانه مطالعه کنید.

 

۱۱– نقل معنایی یا نقل قول غیرمستقیم

به بازگویی یا بازنویسی بخشی از یک متن به صورتی که همان معنای متن اصلی لحاظ گردد اما با واژگان یا جمله های غیر از واژگان یا جمله هیا متن اصلی نقل معنایی گفته‌‌ می‌‌شود. برای انجام نقل معنایی درست و دقیق، ابتدا باید متن را به صورت دقیق مطالعه و آن را درک کیند. اگر متن را به صورت ناقص درک کنید یا حدس و گمان را وارد کار کنید، نقل معنایی ممکن است نارسا و نادرست باشد.

 

برای انجام نقل معنایی درست، پیشنهاد‌‌ می‌‌شود موارد زیر  رعایت کنید:

الف- اطلاعات منبع اصلی را با ترتیب جدیدی بچینید

ب- عقاید پیچیده و گسترده را به واحدهای کوچکتر خرد کنید و واحدهای کوچکتر را به واحدهای بزرگتر تبدیل کنید.

پ- به جای واژه‌های پیچیده و فنی از واژه‌های روشن و دقیق استفاده کنید.

ت- از مترادف‌ها یا متضادهای واژه‌های موجود در منبع استفاده کنید.

ث- الگوی جمله‌ها را تغییر داده و از الگوی جدید استفاده نمایید.

 

۱۲– نقل وقول‌های مستقیم

گاهی ممکن است بخواهید علاوه بر نقل معنایی و خلاصه از نقل قول مستقیم یعنی آوردن عین مطلب مولف استفاده کنید.

 

برای گنجاندن  مناسب نقل قول‌های مستقیم به نکته های زیر توجه کنید:

  • وقتی نقل قول چهار خط یا کمتر است، آن را درون علامت نقل قول قرار دهید و در متن بگنجانید.
  • وقتی نقل قول بیشتر از چهار خط است، آن را در یک بند جدا قرار دهید و به اندازه‌‌ی پنج حرف از ابتدا و آخر سطرها فاصله بگذارید. فاصله‌‌ی بند نقل قول با بند یا بندهای قبلی و بعدی حداقل سه سطر خواهد بود.
  • در آخر نقل قول های بیش از چهار سطر از علامت گذاری متن اصلی پیروی کنید.
  • بعد از نوشتن متن نقل قول به فاصله‌‌ی دو حرف مشخصات منبع نقل قول را داخل پرانتز ذکر کنید.
  • نقل قول را با استفاده از فعلی که زمان آن متناسب با زمان نقل قول باشد، آغاز کنید.
  • برای تبیین و تفسیر یا توضیحی که‌‌ می‌‌خواهید به متن اصلی بیفزایید از کروشه استفاده کنید.
  • از سه نقطه برای نشان دادن این که مطلبی از نقل قول حذف شده است استفاده کنید. برای مطالبی که قبل از شروع نقل قول حذف شده‌اند نیازی به استفاده از سه نقطه نیست.
  •  

۱۳– نحوه‌‌ی پانوشت‌نویسی را تعیین کنید

برخی از نشریه‌ها ترجیح‌‌ می‌‌دهند مستندسازی در پانوشت صورت گیرد، اما بسیاری از متخصصان امروزه این را نمی‌پسندند و پانوشت را مکانی برای ارائه‌‌ی توضیح‌های اضافی و روشنگری‌‌ می‌‌دانند که نویسنده بنا به دلایلی نمی‌تواند در دل متن خود بیاورد. فرض کنید شما‌‌ می‌‌خواهید معدل خارجی واژه یا اصطلاحی را ارائه دهید یا در خصوص یک واژه‌‌ی فنی یا تخصصی توضیح دهید،‌‌ می‌‌توانید از پانوشت استفاده کنید.

برای ارائه‌‌ی پانوشت‌‌ می‌‌توانید در بالای واژه یا اصطلاح مورد نظر و اگر در مورد یک متن‌‌ می‌‌خواهید توضیح دهید، در پایان متن مورد نظر عدد یا ستاره (*) بگذارید (از ستاره بیشتر در زمانی استفاده‌‌ می‌‌شود که پانوشت اندک باشد ویا لازم باشد به دوطریق عمل شود. برای نمونه از عدد برای ارائه‌‌ی معادل  و از ستاره برای توضیح) و در پایین صفحه و در زیر آخرین سطر نوشته شده در همان صفحه یک خط افقی بکشید به طوری که پانوشت را از متن اصلی جدا نماید و کمی پایین‌تر از خط مورد نظر برای ارائه‌‌ی توضیح فارسی در سمت راست و برای ارائه‌‌ی توضیح انگلیسی در سمت چپ عدد موردنظر یا ستاره را بنوسید و بعد توضیح (یا منبع) را ذکر کنید.

 

 

انجام پایان نامه کامپیوتر دکترا  | انجام پایان نامه کامپیوتر ارشد  |  انجام پایان نامه کامپیوتر و مشاوره پایان نامه کامپیوتر با دکتر علی کیان پور

تلفن مشاوره و تماس : 0919/963/1325

Leave Your Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: تلفن های تماس : 09353132500 و 09199631325 می باشد.