پایان نامه مهندسی مکانیک

IMG 07 07 2014 053250 1132x509 - پایان نامه مهندسی مکانیک

معرفی رشته مهندسی مکانیک
مکانیک؛ یعنی تعمیر خودرو و مهندس مکانیک؛ یعنی فردی با دست‌های آلوده به بنزین یا روغن ماشین! چنین دیدگاهی را می‌توانید در بین تعداد قابل توجهی از عامه مردم و حتی داوطلبان آزمون سراسری بیابید، در حالی که رشته مهندسی مکانیک به جز یک درس تک واحدی، تقریباً هیچ ارتباطی با شغل مکانیکی ماشین ندارد  . البته دانشجویان در این رشته با اصول طراحی و طرز کار مکانیزم‌های مختلف به کار رفته در اتومبیل به طور اصولی و پایه‌ای آشنا می‌شوند اما به تعمیر خودرو نمی‌پردازند. در حقیقت رشته مکانیک بخشی از علم فیزیک است که با استفاده از مفاهیم پایه علم فیزیک و به تبع آن ریاضی به بررسی حرکت اجسام و نیروهای وارد بر آنها می‌پردازد و می‌کوشد تا با توجه به نتایج بررسی‌های خود، طرحی نو در زمینه فن شناسی وضعیت ارائه دهد و در راه پیشرفت انسان گامی به جلو بردارد.این رشته‌ را شاید بتوان‌ از نقطه‌ نظر تنوع‌ موضوعات‌ تحت‌ پوشش‌، جامع‌ترین‌ رشته‌ مهندسی‌ به‌ شمار آورد. چون‌ رشته‌ مهندسی‌ مکانیک‌ در برگیرنده‌ تمامی‌ علوم‌ و فنونی‌ است‌ که‌ با تولید، تبدیل‌ و استفاده‌ از انرژی‌، ایجاد و تبدیل‌ حرکت‌ و انجام‌ کار، تولید و ساخت‌ قطعات‌ و ماشین‌آلات‌ و به‌ کارگیری‌ مواد مختلف‌ درساخت‌ آنها و همچنین‌ طراحی‌ و کنترل‌ سیستم‌های‌ مکانیکی‌، حرارتی‌ و سیالاتی‌ مرتبط‌ می‌باشد.به‌ عبارت‌ دیگر محاسبات‌ فنی‌، مدلسازی‌ و شبیه‌سازی‌، طراحی‌ و تهیه‌ نقشه‌ها، تدوین‌ روش‌ ساخت‌، تولید و آزمایش‌ تمامی‌ ماشین‌ آلات‌ و تأسیسات‌ موجود در دنیا، با تکیه‌ بر توانایی‌های‌ مهندسین‌ مکانیک‌ انجام‌ می‌گیرد.  مهم ترین گرایش های مهندسی‌ مکانیک‌‌ “ طراحی‌ کاربردی‌  ” ، تبدیل انرژی” و“ساخت‌ و تولید” می باشند.


1- گرایش‌ طراحی‌ کاربردی :
مهندس‌ طراح‌ جامدات‌ باید تمامی‌ نیروها و گشتاورهایی‌ را که‌ به‌ هر عضو ماشین‌ وارد می‌شود بررسی‌ کرده‌ و بهترین‌ حالت‌ قطعه‌ مورد نظر را برای‌ تمامی‌ آن‌ نیروها و گشتاورها و همچنین‌ برای‌ داشتن‌ بهترین‌ کارایی‌ به‌ دست‌ آورد و کارایی‌ مناسب‌ آن‌ قطعه‌ را در زمان‌ طولانی‌ تضمین‌ کند. همچنین‌ طراحی‌ سیستم‌، طراحی‌ ماشین‌های‌ تراش‌، فرز، چاپ‌ و قسمت‌های‌ تعلیق‌، سیستم‌های‌ انتقال‌ قدرت‌ و دینامیک‌ یک‌ خودرو، توسط‌ مهندسین‌ این‌ گرایش‌ طراحی‌ می‌شود. در ضمن‌ در یک‌ هواپیما قسمت‌های‌ مربوط‌ به‌ فرود، پرواز، کنترل‌ پرواز به‌ نحوی‌ مربوط‌ به‌ طراحی‌ جامدات‌ می‌گردد.از دروس تخصصی این گرایش در دوره کارشناسی ارشد می توان به دورس الاستیسیته و پلاستیسته، مواد مرکب، روش های المان محدود، کنترل پیشرفته، دینامیک پیشرفته و ارتعاشات پیشرفته اشاره کرد.


2- گرایش‌تبدیل انرژی :
این گرایش در به کاربردن علوم و تکنولوژی مربوط جهت طرح و محاسبه اجزاء سیستمهایی که اساس کار آنها مبتنی بر تبدیل انرژی ، انتقال حرارت و جرم است به متخصصان کارآیی لازم را می‌دهد و آنها را جهت فعالیت در صنایع مختلف مکانیک در رشته حرارت و سیالات (نظیر مولدهای حرارتی، انتقال سیال نیروگاههای آبی، موتورهای احتراقی و … ) آماده می‌سازد. فارغ‌التحصیلان این دوره قادر به طراحی و محاسبه اجزا و سیستمها در بخشهای عمده‌ای از صنایع نظیر صنایع خودروسازی ، نیروگاههای حرارتی و آبی، صنایع غذایی، نفت، ذوب فلزات و غیره هستند. دروس این گرایش مکانیک سیالات پیشرفته، انتقال حرارت پیشرفته (هدایت، جابجایی و تشعشع)، لایه مرزی، توربولانس، جریان های دوفازی، دینامیک سیالات محاسباتی (CFD)، احتراق، ترمودینامیک پیشرفته و سیستم های انرژی پیشرفته می باشند.


3- گرایش‌ ساخت و تولید :
یک‌ قطعه‌ باید به‌ چه‌ روشی‌ ساخته‌ شود تا دارای‌ تولیدی‌ سریع‌، ارزان‌ و همچنین‌ کیفیت‌ مناسب‌ و کارایی‌ مطلوب‌ باشد؟ پاسخ‌ به‌ این‌ سؤال‌ مهم‌ بر عهده‌ مهندسین‌ گرایش‌ ساخت‌ و تولید است‌. گرایش‌ ساخت‌ و تولید به‌ زمینه‌های‌ کاربردی‌ مهندسی‌ مکانیک‌ می‌پردازد و  یک مهندس ساخت و تولید به مسائل مربوط به ساخت بهینه و تولید با کیفیت بالا می‌پردازد. در واقع این گرایش بیشتر به مشکلات و معضلات ساخت و تولید می‌پردازد مهندس‌ این‌ گرایش‌ در زمینه‌ شکل‌ دادن‌ فلزات‌، طراحی‌ قالب‌ها و ساخت‌ قطعه‌های‌ گوناگون‌ فعالیت‌ می‌کند. از جمله دروس تخصصی این گرایش دروس سیستمهای تولید صنعتی، متالوژی در تولید، روش اجزاء محدود، شكل دهی فلزات، ابزار شناسی و ماشین كاری، هیدرولیك و نیو ماتیك پیشرفته، اندازه گیری پیشرفته، اتوماسیون در تولید و . . . می باشند.

مهندسی مکانیک

معرفی از نگاهی دیگر

هدف

در حقیقت رشته مکانیک بخشی از علم فیزیک است که با استفاده از مفاهیم پایه علم فیزیک و به تبع آن ریاضی به بررسی حرکت اجسام و نیروهای وارد بر آنها می‌پردازد و می‌کوشد تا با توجه به نتایج بررسی‌های خود ، طرحی نو در زمینه فن‌شناسی و صنعت ارائه دهد و در راه پیشرفت انسان گامی به جلو بردارد.

به عبارت دیگر رشته مکانیک، رشته پیاده کننده علم فیزیک است چون برای مثال بررسی حرکت خودرو و عوامل موثر بر روی آن برعهده فیزیک است. اما این که چگونه حرکت آن تنظیم گردد بر عهده مکانیک می‌باشد.

دکتر آریا الستی استاد مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف در معرفی این علم می‌گوید:

«علم مکانیک به تحلیل حرکت و عوامل ایجاد کننده حرکت مانند نیروها و گشتاورها و شکل حرکت می‌پردازد. اما مهندسی مکانیک تا حدودی با علم مکانیک تفاوت دارد چرا که یک مهندس مکانیک علاوه بر علم مکانیک باید بسیاری از علوم دیگر را یاد گرفته و بعضی از هنرها را نیز کسب کند. شاید بتوان گفت که رشته مهندسی مکانیک ، رشته تحلیل و طراحی سیستم‌های دینامیکی و استاتیکی است.»

دکتر محمد دورعلی یکی دیگر از اساتید مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف نیز در معرفی این رشته می‌گوید:

«رشته مهندسی مکانیک را شاید بتوان از نقطه‌نظر تنوع موضوعات تحت پوشش، جامع‌ترین رشته مهندسی به شمار آورد. چون رشته مهندسی مکانیک در برگیرنده تمامی علوم و فنونی است که با تولید ، تبدیل و استفاده از انرژی، ایجاد و تبدیل حرکت و انجام کار، تولید و ساخت قطعات و ماشین‌آلات و به کارگیری مواد مختلف در ساخت آنها و همچنین طراحی و کنترل سیستم‌های مکانیکی، حرارتی و سیالاتی مرتبط می‌باشد.

به عبارت دیگر محاسبات فنی، مدلسازی و شبیه‌سازی ، طراحی و تهیه نقشه‌ها ، تدوین روش ساخت ، تولید و آزمایش تمامی ماشین‌آلات و تاسیسات موجود در دنیا ، با تکیه بر توانایی‌های مهندسان مکانیک انجام می‌گیرد.»

گرایش‌های مقطع لیسانس:


رشته مهندسی مکانیک دارای سه گرایش «طراحی جامدات ، حرارت و سیالات، ساخت و تولید» در مقطع لیسانس می‌باشد که البته دانشگاه صنعتی شریف دارای گرایشهای دیگری نیز هست.

در شروع آموزش مهندسی در ایران ، مهندسی مکانیک با برق یکی بود و «الکترومکانیک» نامیده می‌شد. اما این دو رشته حدود 45 سال پیش از هم جدا شدند و به مرور رشته‌های دیگری مانند مهندسی شیمی و مواد نیز از مهندسی مکانیک جدا شد و مهندسی مکانیک به عنوان رشته مهندسی مکانیک عمومی ارائه گردید. ولی با پیشرفت صنعت و نیاز صنایع به تخصص‌های مختلف در این زمینه، از مهندسی مکانیک عمومی دو گرایش «طراحی جامدات» و «حرارت و سیالات» و بعد از آن «ساخت و تولید» بیرون آمد و بالاخره باید به مهندسی دریا اشاره کرد که هنوز در دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یکی از گرایشهای مهندسی مکانیک ارایه می‌شود. ما در این‌جا به معرفی اجمالی هر یک از گرایشهای فوق می‌پردازیم.

الف – گرایش مکانیک در طراحی جامدات

هدف تربیت آزمایشگاهی متخصصانی است که بتوانند در مراکز تولید و کارخانه‌ها اجزاء و مکانیزم ماشین‌آلات مختلف را طراحی کنند. دروس این دوره شامل دروس نظری، آزمایشگاهی، کارگاه و پروژه و کارآموزی است. فارغ‌التحصیلان می‌توانند در کارخانجات مختلف نظیر خودروسازی ، صنایع نفت، ذوب فلزات و صنایع غذایی و غیره مشغول شوند و برای این دوره امکان ادامه تحصیل تا سطح کارشناسی ارشد و دکتری در داخل یا خارج از کشور وجود دارد. موفقیت داوطلبان به آگاهی آنها در دروس جبر و مثلثات، هندسه ، فیزیک و مکانیک همچنین آشنایی و تسلط آنان به زبان خارجی بستگی فراوان دارد. از جمله دروس این دوره می‌توان دروس مقاومت مصالح، طراحی و دینامیک را نام برد. در این رشته زمینه اشتغال و بازارکار خوب وجود دارد و مطالب ارائه شده در طول تحصیل برای دانشجویان محسوس و قابل لمس است.

ب – گرایش مکانیک در حرارت و سیالات

این رشته در به کاربردن علوم و تکنولوژی مربوط جهت طرح و محاسبه اجزاء سیستمهایی که اساس کار آنها مبتنی بر تبدیل انرژی ، انتقال حرارت و جرم است به متخصصان کارآیی لازم را می‌دهد و آنها را جهت فعالیت در صنایع مختلف مکانیک در رشته حرارت و سیالات (نظیر مولدهای حرارتی، انتقال سیال نیروگاههای آبی، موتورهای احتراقی و … ) آماده می‌سازد. فارغ‌التحصیلان این دوره قادر به طراحی و محاسبه اجزا و سیستمها در بخشهای عمده‌ای از صنایع نظیر صنایع خودروسازی ، نیروگاههای حرارتی و آبی، صنایع غذایی، نفت، ذوب فلزات و غیره هستند.

فارغ‌التحصیلان این دوره می‌توانند تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در داخل یا خارج از کشور ادامه تحصیل دهند. داوطلبان این رشته باید در دروس ریاضی و فیزیک تسلط داشته و با یک زبان خارجی آشنا باشند. دروس این رشته شامل مطالبی در زمینه‌های حرارت و سیالات ، می‌باشد.

نظر دانشجویان: با توجه به اینکه اصولا تحصیلات دانشگاهی به خصوص در زمینه‌های مهندسی نیاز صد در صد به علاقه‌مندی داوطلب دارد، بنابراین عدم داشتن علاقه‌ و همچنین عدم تقویت دروس اساسی و پایه‌ای در بخش مکانیک مانند ریاضی، فیزیک – مکانیک ، شیمی ، رسم فنی (تجسم بالا داشتن) و هوش نسبتا خوب و عدم روحیه تجزیه و تحلیل در مسائل باعث دلسردی و از دست‌دادن انگیزه تحصیل و رکورد شدید در تحصیلات خواهد شد.

ج – گرایش مکانیک در ساخت و تولید

هدف تربیت کارشناسانی است که با به کاربردن تکنولوژی مربوط به ابزارسازی، ریخته‌گری ، جوشکاری، فرم دادن فلزات ، طرح کارگاه یا کارخانه‌های تولیدی آماده کار در زمینه ساخت و تولید ماشین‌آلات صنایع (کشاورزی ، نظامی، ماشین‌سازی، ابزارسازی ، خودروسازی و … ) باشند. فارغ‌التحصیلان این دوره قادر خواهند بود در صنایعی مانند ماشین‌سازی، ابزارسازی، خودروسازی ، صنایع کشاورزی، صنایع هوایی و تسلیحاتی به ساخت و تولیدی ماشین‌آلات، طراحی کارگاه و یا کارخانه تولیدی بپردازند و نظارت و بهره‌برداری و اجرای صحیح طرحها را عهده‌دار شوند. داوطلبان این رشته باید در دروس ریاضی، فیزیک و مکانیک از آگاهی کافی برخوردار باشند. دروس این دروه شامل مطالبی در مورد نحوه تولید، طراحی قالبهای پرس، طراحی قید و بندها، کار و برنامه‌ریزی با ماشینهای اتوماتیک، اصول کلی و نحوه کار با ماشینهای دستی و تعمیر و نصب تمام سرویسهای صنعتی می باشد و درصد نسبتا بالایی از آنها به صورت عملی ارائه می‌گردد. داوطلب باید سالم باشد تا بتواند کارهای کارگاهی را به خوبی انجام دهد و استعداد کارهای فنی را داشته باشد. با توجه به خودکفایی صنایع کشور این رشته دارای بازار کار خوبی است.

گرایش مهندسی دریا

یکی از گرایش‌های مهندسی مکانیک که تنها در دانشگاه صنعتی شریف ارائه می‌گردد، مهندسی دریا (کشتی‌سازی) است چرا که در دانشگاههای دیگر از جمله دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه خلیج فارس و دانشگاه سیستان و بلوچستان، مهندسی دریا به عنوان یک رشته مستقل با سه گرایش مهندسی کشتی‌سازی ، مهندسی کشتی و دریانوردی ارائه می‌شود.

اما چرا دانشگاه صنعتی شریف، مهندسی دریا را به عنوان یکی از گرایش‌های مهندسی مکانیک ارائه می‌دهد؟

دکتر الستی در پاسخ‌ به این سوال می‌گوید:

«مهندس دریا گرایش کشتی‌سازی مسائلی از قبیل طراحی بدنه، استحکام بدنه، سیستم‌های پیشرانه (موتور گیربکس) ، پایداری کشتی در مقابل امواج کناری جانبی کشتی و طراحی مربوط به ناوبری (مسیریابی کشتی) را مطالعه می‌کند که همه این مسائل در گرایش‌های دیگر مکانیک نیز مطرح می‌شود و فقط مهندسی کشتی‌سازی این مسائل را به صورت تخصصی در ارتباط با کشتی و سازه‌های دریایی مثل اسکله‌ها و سکوهای نفتی متحرک مطالعه می‌کند. به عبارت دیگر یک مهندس دریا ، مهندس مکانیکی است که در کاربردهای دریایی مشغول به کار می‌باشد.»

گفتنی است که در دانشگاه صنعتی شریف، رشته مهندسی هوا و فضا نیز در دانشکده مکانیک ارائه می‌گردد و اساتید این دانشکده ، مهندسی هوا و فضا را یکی از گرایش‌های مکانیک به شمار می‌آورند.

آینده شغلی ، بازارکار، درآمد:


در حال حاضر دانشجوی توانمند مهندسی مکانیک پس از فارغ‌التحصیلی مشکل کاریابی ندارد چرا که به گفته دکتر دورعلی توسعه سخت‌افزاری و رشد مسایل مهندسی ، گرایش به سمت تولید داخل و ایجاد تکنولوژی تولید تجهیزات و وسایل در داخل کشور و روی آوردن به خدمات مهندسی در داخل کشور به علت محدودیت‌های ارزی و کاهش درآمدهای نفتی، باعث رشد چشمگیر بازارکار مهندسان مکانیک در ایران شده است.

دکتر دورعلی در ادامه می‌گوید:

«یک مهندس مکانیک در حال حاضر در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

:طراحی و ساخت تمامی ماشین‌آلات و قطعات آنها، اعم از ماشین‌آلات تولیدی تمامی صنایع، لوازم خانگی و تجهیزات پزشکی.

:طراحی و ساخت تجهیزات مکانیکی نیروگاههای فسیلی، اتمی ، خورشیدی ، بادی و آبی.

:طراحی و ساخت تجهیزات و سیستم‌های انتقال و تصفیه آب، سیستم‌های مکانیکی و کنترلی پالایشگاهها و کارخانجات شیمیایی.

:طراحی و ساخت تاسیسات حرارتی و برودتی ساختمانها و اماکن، بالابرها و آسانسورها و سیستم‌های حمل و نقل.

:ساخت ماشین‌آلات تغلیظ و بازیافت مواد مثل کارخانجات قند، کاغذسازی ، سیمان ، نساجی ، نمک و کنسانتره .

:طراحی و ساخت وسایل و تجهیزات حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی.

:ساخت تجهیزات دفاعی مانند تانک، راکت، اژدر و پلهای متحرک

:ساخت روبات‌ها ، بازوهای مکانیکی و سیستم‌های تولید.

در ضمن یک مهندس مکانیک می‌تواند به عنوان کارشناس و مشاور فنی در بانک‌ها ، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بیمه و شرکت‌های بازرسی و نظارت امور بین‌المللی فعالیت بکند.»

دکتر الستی نیز در این زمینه می‌گوید:

«در همه جای دنیا یک فارغ‌التحصیل مهندسی مکانیک مثل یک موم خام است که دانش کافی دارد و در هر زمینه‌ای که کار کند می‌تواند در آن زمینه متخصص بشود.

برای مثال می‌تواند در تحلیل و طراحی خودرو، در طراحی و ساخت ماشین‌های ابزار و حتی در تدوین و تولید برنامه‌های کامپیوتری فعالیت بکند. یعنی رشته مکانیک زمینه کار و زمینه انتخاب بسیار گسترده‌ای را در مقابل فارغ‌التحصیلان این رشته قرار می‌دهد.»

دکتر قرشی نیز در مورد فرصت‌های شغلی، گرایش مهندسی دریا می‌گوید:

«بدون شک چون مهندسی دریا نسبت به گرایش‌های دیگر رشته مکانیک تخصصی‌تر است، فرصت‌های شغلی آن نیز محدودتر می‌باشد اما با این وجود فارغ‌التحصیلان این گرایش می‌توانند در کارخانه‌های کشتی‌سازی کشور مثل کارخانه کشتی‌سازی «صدرا» در بوشهر ، کارخانه «نکا» در شمال و «اروندان» در خلیج فارس مشغول به کار گردند و یا در سازمان بنادر و کشتی‌رانی وظیفه ساخت سکوهای شناور را بر عهده بگیرند.»

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه :


«مکانیک بهشت ریاضیات است.» این جمله زیبا از «لئونارد اولر» ریاضی‌دان بزرگ سوئیسی، بیانگر ارتباط تنگاتنگ ریاضیات با مکانیک است. در واقع مهندسی مکانیک بخصوص در گرایش حرارت و سیالات از مباحث و مسایل ریاضی بسیار استفاده می‌کند. از سوی دیگر همان‌طور که پیش از این گفتیم مکانیک بخشی از علم فیزیک است و حتی دانش‌آموزان دوره متوسطه نیز با علم مکانیک در کتاب فیزیک خود آشنا می‌شوند و این علم بخصوص در گرایش طراحی جامدات اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل دانشجوی مهندسی مکانیک باید در دو درس ریاضی و فیزیک قوی بوده و همچنین از هوش، استعداد و قدرت تجسم خوبی برخوردار باشد.

دکتر الستی در مورد توانایی‌های لازم برای دانشجوی این رشته می‌گوید:

«فعالیت در رشته مهندسی مکانیک بسیار متنوع است و در نتیجه هم دانشجوی علاقه‌مند به کارهای تئوریک می‌تواند جذب این رشته شده و در بخش‌های نظری و تئوری فعالیت کند و هم دانشجوی خلاق و علاقه‌مند به طراحی و ساخت وسایل و دستگاههای مختلف می‌تواند این رشته را انتخاب نماید. اما بدون شک یک مهندس مکانیک موفق کسی است که به یاری دو بال علم و عمل پیشرفت کند. به همین خاطر من در دانشگاه ، دانشجویان را تشویق می‌کنم که پروژه‌های تحقیقاتیشان تلفیقی از کار تئوریک و عملی باشد.»

دانشجوی این رشته باید از نظر جسمی آمادگی کار در محیطهای پرجمعیت و کارخانجات دور از شهر را داشته باشد.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:


امکان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی میسر می‌باشد. در دوره کارشناسی ارشد 32 واحد و در دوره دکترا 48 واحد درسی ارایه می‌گردد.

رشته‌های مشابه و نزدیک به این رشته :

رشته مهندسی مکانیک به عنوان جامع‌ترین رشته مهندسی دارای دروس مشترک با اغلب رشته‌های مهندسی دیگر نظیر مهندسی دریا ، مهندسی شیمی، مهندسی هوا فضا و … می‌باشد.

مصاحبه با دانشجوی مشغول به تحصیل


مهندسی مکانیک جامع‌ترین رشته مهندسی است که در آن با اصول اساسی طراحی تمامی سیستمهای محیط پیرامون آشنا می‌شویم . دروس این رشته غالبا کاربردی بوده و در ارتباطی تنگاتنگ با دروس ریاضیات و فیزیک است. دانشجوی این رشته باید فردی خلاق و دارای قدرت تجسم کافی باشد تا بتواند در طراحی مکانیزمها موفق باشد.

وضعیت نیاز کشور به این رشته


دانش مکانیک دانش زندگی است . در هر مجتمع و کارگاه صنعتی نیاز به فارغ‌التحصیلان این رشته امری ضروری و مشهود است و با توجه به حرکتهای صنعتی این چندساله اخیر کشور مهندسین مکانیک بیش از پیش در گرداندن چرخ صنعت دخیل شده‌اند و راه همواره برای رشد و ترقی آنها گشاده است.

نکات تکمیلی


رشته مهندسی مکانیک دارای واحدهایی ملموس و کاربردی است ولی داشتن شناخت کافی نسبت به این رشته قبل از انتخاب آن ضروری است. اغلب واحدهای این رشته دارای ریاضیات دیفرانسیلی پیچیده و تجسم فیزیکی هستند که منجر به سخت‌شدن این واحدها می‌شوند. ضمنا واحدهای کارگاهی و فعالیت در واحدهای تولیدی نیز از ویژگی‌های این رشته می‌باشد که داوطلبان آن را با محیطهای صنعتی آشنا کرده و پیوند می‌زند.

موضوعات پیشنهاد شده برای پایان نامه رشته مهندسی مکانیک :

  • آنالیز و طراحی الاستیک کپسولهای گاز طبیعی با فشار بالا CNG‎ از جنس کامپوزیت
  • طراحی و ساخت قالب تزریق موم پره توربین با استفاده از تکنیکهای نمونه‌سازی و ابزارسازی سریع
  • بررسی تحلیلی و تجربی چگونگی شکل‌دهی قطعه عدسی شکل از آلیاژ Ti-6Al-4V‎
  • تحلیل عددی پدیده احتراق مخلوط گازهای قابل احتراق در موتورهای احتراق داخلی رفت و برگشتی
  • طراحی، بهینه‌سازی و ساخت قالب پروفیل اکستروژن پلاستیک با مقطع I‎ شکل
  • ارتعاشات و قابلیت اتکاء تیرچرخان تیموشنکو با عدم قطعیت در خواص، تحت ورودی تصادفی
  • تعیین تاثیر پارامترهای موثر بر شکل دهی ورقهای بدنه کشتی بروش گرمایش خطی برای تدوین سیستم برنامه‌ریزی فرآیند بکمک رایانه
  • طراحی و ساخت یک دستگاه تغذیه کاغذ الکترواستاتیکی
  • تحلیل عددی و تجربی فرآیند شکل‌دهی مجدد لوله‌های با مقطع مربعی و مستطیلی به کمک رایانه
  • شبیه‌سازی دینامیکی و طراحی سیستم کنترل مدرن در گاورنر موتورهای دیزل
  • مدل‌سازی و بررسی انتقال حرارت در بسترهای آکنده.
  • طراحی قالبهای (غلتکهای) فرایند شکل دهی غلتکی سرد لوله به کمک کامپیوتر
  • طراحی و آنالیز تنش مقاطع مخروطی ناقص از جنس ایزوترپ و ارتوترپ
  • بررسی تئوریهای نفوذ پرتابه در اهداف فلزی و اصلاح یکی از تئوریهای مربوطه
  • بررسی نفوذ گلوله دراهداف فلزی
  • حل عددی معادلات میدان جریان در قسمت انتهای بدنه راکت (Plume‎).
  • انتقال حرارت دوفازی در کوره دیگ بخار صنعتی
  •  تحلیل دینامیکی و طراحی دودکش‌های فلزی خودایستا rDynamical Analysis & design of self- supported steel stacks‎
  •  شبیه‌سازی دینامیک پرواز موشک‌های سوخت جامد
  •  طراحی بهینه آئروترمودینامیکی توربین‌های گاز محوری
  •  ارتعاشات آزاد پوسته‌های دوار (تعیین فرکانسها و شکل مودهای طبیعی پوسته متقارن دوار)
  •  طراحی آئرودینامیکی تونل باد مافوق صوت متناوب دمشی.
  •  طراحی سیستم کنترلی دیگ بخار نیروگاه حرارتی
  • طراحی و مدلسازی مدار باز نیروگاه حرارتی
  •  طراحی شبکه هوای فشرده و نازل تونل باد مافوق صوت باماخ متغیر
  •  تحلیل استاتیکی و دینامیکی میکروبیم نانوتیوب کربنی
  •  تحلیل دینامیکی یاتاقان مغناطیسی و ساخت یک نمونه آزمایشگاهی
  •  تحلیل، طراحی و ساخت ترانسدیوسرآلتراسونیک پرقدرت و مستقل از بار
  •  مطالعه نقش پارامترهای سینتیک شیمیایی در ناپایداری دتونیشن‌های گازی
  •  شبیه‌سازی عددی سه بعدی جریان و احتراق در محفظه سه بعدی
  •  طراحی و تحلیل موتور خطی DC‎ و ساخت یک نمونه اولیه
  •  بررسی رشد ترک در حوزه تنشهای مکانیکی حرارتی
  •  مطالعه عددی و تجربی فرآیند شکست در پوسته‌های سرامیکی مورد استفاده در ریخته‌گری دقیق با مدلهای استریولیتوگرافی
  •  بررسی تجربی اثر پارامترهای فرآیندی درتزریق پلاستیک به کمک آب
  •  تاثیر مدلهای هیدرودینامیکی و سینتیکی بر تبخیر یک قطره در یک محیط گازی
  •  شبیه‌سازی سه بعدی موتور EF-7‎ و بررسی تاثیر پارامترهای احتراق بر عملکرد موتور و میزان آلاینده‌ها
  •  بررسی دو بعدی تلاطم سیال لزج در مخزن دوفازی تحت ارتعاشات عرضی تصادفی
  •  تحلیل عددی جریان سیال و مدیریت آب در پیل‌سوختی از نوع غشای تبادل پروتون
  • طراحی کنترلر عصبی-فازی نشست خودکار هواپیماهای مسافربری
  • تحلیل عددی جریان داخل سیلندر در موتورهای احتراق داخلی با استفاده از مدل توربولانسی – RSM‎
  • تعیین ضریب الاستیسیته دیواره شریان با استفاده از مدل‌سازی شریان و جریان خون
  •  طراحی، ساخت و اتوماسیون سیستم موقعیت و سمت دهی آنتن رادار
  •  سرمایش طبیعی بااستفاده‌از کانال زیرزمینی هوا
  •  طراحی قالبهای آهنگری اجسام دوار بکمک کامپیوتر
  •  محاسبه ضریب انتقال حرارت جابجائی در روش خنک کاری قشری با مایع
  •  طراحی قالبهای آهنگری قطعات نامتقارن محوری برای تهیه نمودار گردشی نرم‌افزار کامپیوتری
  • حل جریان سیال لزج به وسیله روش المانهای مرزی (BEM‎)
  • طراحی پارامتریک و طراحی و ساخت قالبهای فورج دقیق چرخدنده هرزگرد پژو ‎??? با استفاده از تکنولوژی CAD/CAM‎
  •  دینامیک پرواز موشک هدایت شونده
  •  تدوین فرآیند جوشکاری انفجاری لوله‌های دو جداره فولاد و آلیاژ برنز
  •  تحلیل ارتعاشات غیرخطی و پایداری صفحات مستطیل شکل ویسکوالاستیک
  •  مدل‌سازی و تحلیل دینامیکی خروج از خط بوژی باری سه‌تکه هنگام عبور از قوس
  •  آنالیز، طراحی و بهینه‌سازی ابعادی اجزای بال هواپیما
  • تحلیل عددی ناپایداری آیروالاستیک غیرخطی بال تابدار با دو درجه آزادی
  •  طراحی لوح اولیه برای قطعات غیر مدور با استفاده از میدان خطوط لغزش
  •  شبیه‌سازی رشد ترک در مخازن تحت فشار تحت بار دینامیکی
  • طراحی و ساخت یاتاقان مغناطیسی در سرعت پایین
  •  تحلیل تبادل تشعشعی برای مواد متخلخل رشته‌ای (RPC‎) در دمای بالا
  •  طراحی و ساخت مکانیزم موقعیت‌دهی دقیق به روش ضربه پیوسته
  •  طراحی و ساخت سنسور مغناطیسی سه محوره برای تشخیص فلزات متحرک در زیر دریا
  • آنالیز الاستیک پلاستیک پوسته‌های استوانه‌ای با گشودگیهای مختلف
  • آشکارسازی جریان مذاب در فرآیند قالبگیری تزریق پلاستیک به روش مشاهده مستقیم
  • شکل‌دهی ورق‌های سلولزی با قالب پرس گرم و بررسی پارامترهای موثر بر فرآیند
  • بررسی رفتار دینامیکی میل لنگ موتور خودروی سمند تحت اثر دمپر ارتعاشات پیچشی
  •  بررسی ناپایداری کلوین – هلمهولتز در لوله‌های شیبدار با در نظر گرفتن تنش‌های برشی
  •  تاثیر حرکت دورانی روی ارتعاش تیر متحرک در راستای محور طولی
  •  تحلیل فرآیند نفوذ پرتابه‌های تخت تغییر شکل‌پذیر در اهداف فرزی چند لایه
  •  طراحی و ساخت قالب فورج دقیق برای قطعه گردویی پلوس خودرو با استفاده از تکنولوژی CAD/CAM‎
  •  بررسی اثرات ارتعاشی پارامترهای ماشینکاری آلیاژ تیتانیوم Ti-6AL – ۴V‎
  • مدلسازی نفوذ گلوله در پارچه‌ها و مقایسه با نتایج تجربی
  • تولید قطعات تزریقی از کامپوزیت چوب پلاستیک با درصد بالای چوب
  •  مدلسازی و تحلیل عددی مشعل متخلخل استوانه‌ای
  •  طراحی سیستم خودکار عیب‌یابی ارتعاشی بلبرینگ‌ها با استفاده از هوش محاسباتی
  •  مدل‌سازی و کنترل رفتار ترموهیدرولیکی رآکتور قدرت از نوع AG
  •  طراحی و ساخت سیستم اندازه‌گیری PVT‎ کامپوزیتهای چوب – پلاستیک
  •  طراحی و ساخت قالبهای آهنگری مدولار برای قطعات دوار
  •  شبیه‌سازی مسیر رشد ترک در لوله‌های جدار نازک تحت بارگذاری دینامیکی
  •  شبیه‌سازی دو بعدی دتونیشن گازی به منظور بدست‌آوردن تاثیر امواج عرضی در انتشار آن
  •  بهینه‌سازی عملکرد سیستمهای سرمایش تابشی سقفی با تحلیل همزمان مصرف انرژی و آسایش حرارتی
  •  تحلیل جریان تقارن محوری داخل سیلندر در طی فرایند تراکم و تزریق سوخت با استفاده از مدل توربولانسی تنشهای رینولدز(RSM‎)
  •  هواشناسی عددی بر مبنای پارامترهای محلی جو
  •  شبیه‌سازی عددی پدیده خوردگی سطح خارجی لوله در اثر جریان دو فازی گاز – ذره جامد
  •  طراحی و ساخت بالانسر دینامیکی اتوماتیک یک صفحه‌ای
  •  استفاده از اولتراسونیک پینینگ برای افزایش استحکام خستگی و عمرسازه‌های جوشی
  • طراحی و ساخت یک نمونه آزمایشگاهی پاک کننده التراسونیک و بررسی تاثیر پارامترهای مختلف
  •  طراحی و مدلسازی سازه ماشین الکتروشیمیائی (ECM‎)
  •  آنالیز تنش و مقاومت ورقهای FGM‎
  •  استفاده از الگوریتم ژنتیک برای یافتن شکل بهینه پره‌های نازک خنک ساز
  • بررسی جریان مغشوش و پدیده انتقال به روش شبیه‌سازی گردابه‌های بزرگ LES‎
  • مدلسازی ترک دو بعدی الاستوپلاستیک با استفاده از المان محدود توسعه یافته
  • تحلیل تئوری و تجربی شکل لبه ورق در فرآیند شکل‌دهی غلتکی سرد لوله
  •  عیب‌یابی جعبه دنده از طریق آنالیز ارتعاشی از دو روش دمدولاسیون رزونانسی و آنالیز طیف لحظه‌ای توان
  • بررسی تئوریک جوشکاری انفجاری لوله‌های دو جداره فلزی
  • بررسی عددی استفاده از ماتریس متخلخل [صحیح: ماده متخلخل] درون یک لوله جهت بهبود نرخ انتقال حرارت
  • مدلسازی ارتعاشات کوپل شده پیچشی و خمشی رشته‌های حفاری و حل عددی آن
  • افزایش راندمان موتور XU7‎ با استفاده از سیستم پرخوران و اصلاح پارامترهای عملکردی
  • تخمین زاویه خمش ورق در فرآیند شکل‌دهی خمشی با لیزر با استفاده از شبکه‌های عصبی
  •  تحلیل دینامیکی و ساختاری پیگ‌های تمام پلی‌یورتان.
  •  مطالعه و طراحی دست سیبرنتیکی (استفاده از تکنیک حس عمقی توسعه یافته در کنترل دست سیبرنتیکی تهران)
  • طراحی شیر تنظیم فشار گاز
  • اصول مقدماتی طراحی موشک (V2‎)
  •  طراحی مخازن سوخت در موشکهای سوخت مایع تحت بارگذاری متقارن
  • مدلسازی تبخیر قطره در سرمایش هوای ورودی به کمپرسور توربین گازی
  •  طراحی، بهینه‌سازی و ساخت پالت‌های از جنس کامپوزیت چوب – پلاستیک
  • بهینه‌سازی و بررسی عملکرد یک نمونه آبگرمکن خورشیدی به روشهای تجربی و تحلیلی
  •  طراحی و ساخت موتور الکترواستاتیکی دورانی
  •  کاهش آلایندگی و مصرف سوخت موتور احتراق داخلی با تاکید بر مخلوط رقیق
  • مطالعه عددی و تجربی اثر قیود قالب در ابعاد نهایی قطعات تزریقی
  • کاویتاسیون در نازل انژکتور دیزل
  • شبیه‌سازی عددی عملکرد سیستم سرمایشی دیسکنت در شرایط آب و هوایی مختلف
  •  تحلیل دینامیک و ارتعاشات میز ماشین ابزار بر پایه مکانیزم استوارت
  •  شبیه‌سازی رفتار برج خنک کن‌تر با جریان مخالف در شرایط مختلف آب و هوایی ایران
  •  مدلسازی فرایند فرزکاری و بهینه‌سازی جهت‌گیری ابزار و انتخاب ابزر مناسب در ماشین کاری پره توربین از جنس Ti‎-۶AL‎-۴V‎
  •  استفاده از جابجایی القایی در داخل سقف تابشی سرمایشی به منظور بهبود عملکرد آن
  •  مدلسازی و شبیه‌سازی عددی یک سیستم سرمایش تشعشعی همراه با سقف هیدرونیک برای یک ساختمان نمونه در تهران
  •  تحلیل و بررسی تاثیر منفی وزش باد بر عملکرد برجهای خنک کن خشک نیروگاهی و ارائه راه‌حل
  •  طراحی و ساخت یک مکانیزم هپتیکی شش درجه آزادی
  •  تحلیل عددی ناپایداری کلوین – هلمهلتز در جریان دو فازی افقی لایه‌ای با درنظرگرفتن اثر لزجت
  •  تحلیل پایداری و نگهداری ستون سنگی مغار سد سیاه بیشه
  •  طراحی و شبیه‌سازی یک ربات چند تکه درون لوله با توانایی عبور از خم‌ها و لوله‌های عمودی
  • بررسی تحلیلی ،عددی و تجربی فرایند شکل دهی لوله های دو جداره به روش هیدروفرمینگ
  •  تحلیل حرارتی سه بعدی شیشه های چند جداره
  •  تعیین و آزمایش فضای کاری و نقاط تکین ماشین هگزاپاد
  •  بررسی مدل بهینه پاشش در موتور EF-7‎ به منظور کاهش مصرف سوخت و آلایندگی
  •  بررسی تئوری و تجربی اثر شرایط کاری در فرآیند کشش عمیق هیدرومکانیکی
  •  شبیه‌سازی عددی میکسر موتور با سوخت CNG‎ و بهینه‌سازی آن
  • طراحی مراحل شکل دهی و مدل سازی فیزیکی مرحله نهایی فورج قطعه کلگی بیرونی پلوس
  • تحلیل دینامیکی تیزی پروفیل چرخ براثر سایش در وقوع خروج از خط
  • مطالعه تحلیلی و تجربی فرآیند شکل‌دهی مجدد لوله‌های مربعی با در نظر گرفتن اثر اصطکاک
  • شبیه‌سازی عددی جریان‌گذرای احتراقی اطراف استوانه به روش گردابه تصادفی
  •  تحلیل دینامیکی بوژی ZK3‎ هنگام عبور از مسیر قوسی شکل
  • مدلسازی و شبیه‌سازی فرآیند نفوذ گلوله در اهداف کامپوزیتی
  • مدیریت آب در پیل سوختی پلیمری
  •  تحلیل استوانه‌های جدار ضخیم با ضخامت متغیر تحت فشار استاتیکی و دینامیکی و تعیین توزیع فشار از پاسخ
    آنالیز و طراحی مخازن زیرزمینی گاز
مطلب پیشنهادی :  پایان نامه مهندسی برق | مشاوره انجام پایان نامه مهندسی برق

دیدگاهتان را بنویسید