اصول و ترتیب رفرنس های مقاله

5 copy 2 - اصول و ترتیب رفرنس های مقاله

اصول و ترتیب رفرنس های مقاله

بخش رفرنس های یک مقاله از بخش های اصلی و با اهمیت در یک مقاله میباشد که باید اصول و ترتیب نوشتن آنرا در مقاله رعایت کنیم.

از بخش های اساسی هر تحقیق رفرنس های تحقیق میباشند باید هر تحقیق یک بخش رفرنس داشته باشد و در این بخش باید مشخص شود که هر بخش از یک تحقیق با توجه به کدام منابع و مراجع نوشته شده است و منبع استنادی هر جمله کدام بخش است.برای اینکه بتوانیم منابع و رفرنس ها را در یک مقاله به درستی بنویسیم میتوانیم از چند نرم افزار استفاده کنیم نرم افزار های endnote, Mendeley. word این سه نرم افزار از جمله معتبر ترین و کار آمد ترین نرم افزار ها در حوزه رفرنس نویسی مقالات هستند.

طرز کار با نرم افزار endnote

  • برای این کار ابتدا نرم افزار Endnote را دانلود کنید.
  • به وب سایت http://scholar.google.com. مراجعه کنید.
  • مقاله مورد نظر خود را به زبان انگلیسی جستجو کنید و بر روی گزینه cite کلیک کنید.

در پنجره ی باز شده فرمت مورد نظر خود را انتخاب کنید و بر روی گزینه‌ی Endnote کلیک کنید.

بر روی فایل ذخیره شده کلیک کنید تا منبع مورد نظر در نرم افزار Endnote باز شود.

از گزینه ی File گزینه ی Export را انتخاب کنید و فایل را ذخیره کنید.

  • حالا می توانید رفرنس منابعی که وارد نرم افزار کرده اید به صورت فایل متنی دریافت کنید و در قسمت منابع مقاله یا پایان نامه ی خود قرار دهید.
  • از قسمت Output style  می توانید نحوه ی رفرنس دهی را تغییر دهید.
مطلب پیشنهادی :  خود دانشجو میتواند برای مقاله اش اکسپت بگیرد ؟!

رفرنس نویسی با استفاده از نرم افزار ورد

چهارمین Tab در قسمت بالای ورد ۲۰۰۷ یا ۲۰۱۰ از سمت چپ، References است. هرجا که خواستید از یک رفرنس استفاده کنید، آنجا کلیک کنید، آنگاه از توی این تب، قسمت Citation & Bibliography را انتخاب کنید.

روی قسمت Insert Citation کلیک کرده و بعد از آن، گزینه Add New Source را انتخاب کنید.

پنجره ای باز می شود که شما باید اطلاعات مربوطه را تکمیل کنید؛ این اطلاعات با توجه به اینکه منبع مجله، کتاب، سایت و یا کنفرانس است فرق می کند. اطلاعات را تکمیل کنید، آنگاه کلید Ok را انتخاب کنید. به این نمونه توجه کنید:

برای وارد کردن نام نویسنده تب Edit را فشار دهید و نام و نام خانوادگی را وارد کنید .

چنانچه اگر خواستید تا صفحه مرجع را نیز وارد کنید مراحل زیر را طبق عکس زیر انجام دهید .

قسمت دیگر Style است؛ این قسمت شما مهمترین استانداردهای رفرنس نویسی را می توانید ببینید. APA یا همون انجمن روانشناسی آمریکا، Chicago، ISO، MLA و سایر انواع که فراخور نیاز، از هر کدام می توان استفاده کرد که ما در کارهای فارسی از شیکاگو و در مقالات انگلیسی از APA استفاده می کنیم.

هر استایلی را که انتخاب کنید، فرمت اون استاندارد هم توی متن و هم در انتها خودبه خود تغییر می کند.

که بعنوان نمونه» مرجع نویسی در داخل متن به شکل زیر می آید:

(حبیبی, ۱۳۸۷, ص. ۲۵)

مطلب پیشنهادی :  آیا تمامی مجلات باید کد doi داشته باشند؟

(Richard Laux, Richard, & Karen, 2007)

دقت کنید که همه این موارد در ورد  ۲۰۰۷ به بالا است؛ اگر شما مقاله را در فایل ورد ۲۰۰۳ ذخیره کرده باشید (فرمت doc و نه فرمت docx)، این چیزهایی که گفتم اتفاق نمی افتد، یعنی شما با نرم افزار ۲۰۰۷ کار می کنید، اما فایل ۲۰۰۳ است، اینجا این کارها انجام نمی شود، فایل را از ابتدا ۲۰۰۷ ذخیره کنید.

نشانه اینکه ۲۰۰۳ است یا ۲۰۰۷، این است که در قسمت عنوان در بالاترین قسمت صفحه، واژه Compatibility Mode می اید.

آنگاه بعد از اتمام مقاله، به روی قسمت Bibliography کلیک کنید و از انجا گزینه Insert Bibliography را انتخاب کنید.

نرم افزارهای دیگر

غیر از نرم افزار ورد، نرم افزارهای تخصصی دیگری نیز برای مرجع نویسی وجود دارد که  مهمترین آنها End Note و Reference Manager است که کار مرجع نویسی را خیلی راحت می کند، حتی به شما می گوید که کدام منبع را در داخل متن استفاده نکردید. خود نرم افزار هر جا را که لازم باشد، اول می آورد یا هر جا را که لازم باشد ایتالیک می کند. به این ترتیب به لیست رفرنس حرفه ای برای شما ایجاد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید